Przebudowa ul. Św. Marcin i al. Marcinkowskiego w Poznaniu – nasza cena najniższą!
W dniu 10 listopada, Poznańskie Inwestycje Miejskie, zestawiły oferty złożone w przetargu pt.:
„Wykonanie prac budowlanych wraz z opracowaniem projektów wykonawczych dla zadania pn.: Rozbudowa ul. Św. Marcin na odcinku pomiędzy ul. Ratajczaka i Alejami Marcinkowskiego wraz
z przebudową fragmentu Alei Marcinkowskiego na odcinku
od ul. Św. Marcin do Pl. Wolności”
Oferta złożona przez TORMEL jest najtańszą, co w zestawieniu z pozostałymi warunkami oferowanymi przez naszą firmę, stawia ją na pierwszym miejscu.
Zadaniem projektu jest kontynuacja przebudowy tej części miasta, której nadrzędnym celem jest podniesienie poziomu komfortu komunikacyjnego dla pieszych i rowerzystów. Więcej szczegółów dotyczących zadania szerzej opisanych zostało przez sam PIM:
Celem przebudowy jest wydobycie potencjału śródmieścia, poprawa infrastruktury technicznej oraz, co szczególnie ważne, wprowadzenie zieleni wysokiej i niskiej w tę część miasta. W ramach inwestycji poszerzone zostaną chodniki, przebudowana jezdnia, wymienione i przesunięte zostanie torowisko tramwajowe, wyznaczony zostanie ciąg przeznaczony dla ruchu rowerowego, infrastruktura podziemna ulegnie modernizacji i wymianie, pojawi się nowe oświetlenie. Głównym założeniem realizacji jest ponadto podniesienie bezpieczeństwa poprzez zwiększenie udziału ruchu pieszych i rowerzystów.
Pomiędzy ul. Ratajczaka i Podgórną zostanie wprowadzona strefa zamieszkania, czyli przestrzeń publiczna łączącą funkcje ulicy, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców. Na pozostałym odcinku ruch odbywać się będzie z maksymalną prędkością 30 km/h. Poprzez rozbudowę sieci monitoringu wizyjnego zwiększy się również bezpieczeństwo na terenie objętym inwestycją.
– Dzięki przyjętym rozwiązaniom na przebudowanym terenie wyeliminowany zostanie ruch tranzytowy oraz ograniczony indywidualny ruch samochodowy na rzecz transportu publicznego. Pozwoli to na zwiększenie ruchu pieszego i rowerowego w śródmieściu. W efekcie prac powstanie przestrzeń przyjazna dla przechodniów, również dla osób z niepełnosprawnościami. Poprawi się estetyka przestrzeni placów i ulic, zwiększy się ilość zieleni. Zmiany będą stymulowały okoliczny handel i usługi – mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Zmiany na ul. Św. Marcin
Przebudowany fragment ul. Św. Marcin będzie miał jednokierunkową jezdnią, jedno torowisko tramwajowe (drugie, dziś nieczynne, zostanie zlikwidowane) i szerokie chodniki. Nawierzchnia jezdni, torowiska, chodnika i kontrapasa rowerowego będzie nawiązywała wzorem do odnowionego wcześniej odcinka ulicy, ale zostanie wykonana z jednobarwnej kostki kamiennej z granitu strzelińskiego. Jedynie na południowym odcinku chodnika, od ul. Piekary do kościoła pod wezwaniem św. Marcina, będzie wykonana z kostki bazaltowej i płyt granitowych. Nawiąże to do układu nawierzchni przed kościołem.
Na przeznaczonym do przebudowy odcinku ul. Św. Marcin pojawią się donice z zielenią niską. Zaprojektowano 4 koperty postojowe: 2 przeznaczone dla dostaw oraz 2 dla obsługi autobusów turystycznych, a w rejonie kościoła – sugerowane przejścia dla pieszych przez ul. Piekary oraz ul. Św. Marcin.
Wykonawca prac, ze zdemontowanych wcześniej i zmagazynowanych starych bloków kamiennych, odbuduje schody przy kościele pod wezwaniem św. Marcina. Obok nich zaprojektowano znak świetlny w formie prostopadłościennego, aluminiowego pylonu z przeszkloną gablotą, w której umieszczona zostanie makieta kościoła wraz z historyczną wieżą, zrekonstruowaną na podstawie materiałów archiwalnych. Zwieńczenie pylonu stanowić ma reflektor rzucający po zmroku w górę słup światła.
Naprzeciwko kościoła, u zbiegu ul. Św. Marcin i al. Marcinkowskiego, na słupie oświetleniowo-trakcyjnym zaplanowano montaż projektora mappingu świetlnego. Będzie wyświetlał rysunek rzutu historycznej wieży kościelnej na posadzkę i schody przed kościołem.
Odmienione Al. Marcinkowskiego
Większość nawierzchni jezdni torowiska, chodnika i kontrapasa rowerowego od ul. Św. Marcin do Podgórnej pokryje – podobnie jak na ul. Św. Marcin – kostka z granitu strzelińskiego. Nowy tor tramwajowy w al. Marcinkowskiego, pomiędzy ul. Św. Marcin a pl. Wolności, przebiegał będzie w linii prostej.
Na przebudowanej al. Marcinkowskiego zaprojektowano 16 miejsc postojowych, w tym 3 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami. Po zachodniej stronie alei, na wysokości przystanku tramwajowego, zaplanowano lokalizację stacji Poznańskiego Roweru Miejskiego na 14 stanowisk.
Najbardziej spektakularne zmiany zajdą na Alejach Marcinkowskiego. Zmieni się nawierzchnia ulicy, zgodnie z historycznie odrestaurowaną w minionym dziesięcioleciu częścią. Pojawi się piękna wielobarwna i wzorzysta posadzka z naturalnego kamienia oraz nasadzonych zostanie 36 dorodnych dębów kolumnowych, które stworzą nową perspektywę widokową na gmach Muzeum Narodowego i ul. Paderewskiego. 13 klonów pospolitych, które dziś tam rosną, zostanie przesadzonych w miejsce wskazane przez Zarząd Zieleni Miejskiej. Na przebudowanym obszarze pojawią się także m.in. berberysy i irgi, założone zostaną też kwietniki i trawniki.
Według przyjętego harmonogramu roboty budowlane związane z realizacją tego etapu Programu Centrum mają ruszyć w I kwartale 2021 roku. Ich zakończenie planowane jest na III kwartał 2022 roku.
źródło: https://pim.poznan.pl/aktualnosci/informacje-biezace/kontynuacja-programu-centrum
Zestawienie ofert na stronie PIMu:
https://pim.poznan.pl/system/files/zp/informacja_z_otwarcia_ziw_program_centrum_2.2.pdf